Labels

Saturday, July 9, 2011

Basikal - Solat Jumaat - Zaman Sekolah

Mengimbau kembali sejarah zaman persekolahan apabila penulis bersama adiknya berbasikal menuju ke masjid untuk menunaikan solat jumaat baru-baru ini. Biasanya basikal lebih dikenali dengan panggilan 'Gerek' bagi orang2 utara.

Dahulunya, perjalanan sejauh 2-3km itu bukan menjadi masalah tatkala zaman kanak2 merupakan zaman keseronokan tanpa menghiraukan suasana n keadaan di sekeliling.


Naik basikal ne ke? x lah...

Namun, kini berbeza sama sekali apabila perjalanan berbasikal baru2 ini dirasakan amat penat sekali walaupun perkara ni pernah menjadi rutin bukan sahaja ratusan kali malahan ribuan kali zaman persekolahan dulu. Pendek kata, goyang la jugak naik basikal ke masjid baru2 ne. Hehe...

Dan perkara yang x terduga apabila time nak balik selepas solat jumaat. Masih ada lagi aiskrim Malaysia percuma macam dulu. Kalau dulu sorang satu, tapi sekarang ne advance sikit, 2 batang aiskrim sorang.


Antara semua ne, yang pling sedap aiskrim asamboi. Hehe...

Kalau dulu, memang beratur la lepas solat 2 semata2 nak dapat aiskrim percuma. Sekarang ne bila tengok balik situasi 2 rasa cam lama dah meninggalkan zaman persekolahan yang sentiasa terpahat sebagai lipatan sejarah kehidupan.

Itulah kehidupan, masa yang lepas x mampu dimiliki lagi. Maka, hargailah masa yang sedia ada kerana ianya juga bakal menjadi pergi meninggalkan kita n menjadi sejarah pada masa akan datang.

No comments:

Post a Comment